Lobbykampanj kraschade redan på startbanan

Den kände journalisten Viggo Cavling har försökt dra igång en lobbykampanj för Bromma. Men kampanjen lyfte aldrig.
Lobbyistlunch på finkrog på Östermalm
I en krönika i resenäringens branschtidning Travel News berättar chefredaktör Viggo Cavling – som även är känd för att varit chefredaktör på PR-branschens tidning Resumé – om hur han nyligen åt lunch med en lobbyist på den anrika finkrogen Riche på Östermalm.1
Under lunchen föreslog lobbyisten en plan för hur de skulle kunna rädda Bromma flygplats genom att få Ryanair att flytta över trafiken från Arlanda.
“Uppvigla SD:s riksdagsgrupp”
“Vi bestämde att jag skulle ta fram en nyhetsartikel i Travel News om att detta var möjligt. Sen skulle lobbyisten skriva en debattartikel som krävde att Bromma skulle byggas ut. Vi skulle därefter uppvigla SD:s riksdagsgrupp och ett gäng moderater för att stötta projektet. Kampanjens kärna skulle gå ut på att förlänga Brommas landningsbana med några hundra meter över Bällstavägen och in i ett litet meningslöst grönområde,” skriver Cavling.
“Kolla aldrig en bra story”
Viggo Cavling har också lyft frågan på en presskonferens med Ryanair. Men lobbykampanjen sprack när journalisten som fick uppdraget att skriva artikeln gjorde grundläggande faktakontroll.
Ryanairs flygplan är så stora att de kräver en landningsbana på 2600 meter. Och Brommas landningsbana är bara 1668 meter.
“2600 meter innebär att man måste riva ett helt bostadsområde vid namn Sundby och ja, till och med vi som älskar flygplan inser att det aldrig kommer att gå,” konstaterar Cavling.
Så det blir inget med den här lobbykampanjen. Ännu ett försök att rädda Bromma flygplats har misslyckats. Och det är nog lika bra.
Redan innan flygbolaget BRA flyttade sina plan till Arlanda hade trafiken halverats sedan före pandemin, och det är en rejäl förlustaffär.2 Till och med den moderatblå kampanjorganisationen Stockholms handelskammare trycker på för att Bromma ska läggas ner.
Varför är det här viktigt?
Lobbybranschen är full av restaurangbesök. På firman Rud Pedersen – där förre statsministern Stefan Löfven envist hävdar att han inte jobbar som lobbyist – så har lobbyister på en viss nivå guldfärgade bankkort för representation som fylls på med 50 000 kronor i månaden.3
Från min egen tid i politiken så vet jag att när lobbyister träffar politiker så erbjuder de sig gärna att ta notan.
Det är bra att Viggo Cavling berättar om den misslyckade lobbykampanjen. Sådan transparens bör uppmuntras. Och på förfrågan säger han att det var han själv som betalade på Riche.
Men den stora frågan som inställer sig är hur många andra artiklar i tidningarna som kommit till på förslag av en lobbyist efter en god middag?