Lobbyister skryter om hur de får bort flygskatten

Nu skryter Transportföretagens lobbyister om hur de fick regeringen och SD att föreslå att flygskatten ska avskaffas. De framhåller att de är “stolta” över att de inte lade ut lobbyingen på någon byrå utan gjorde det själva “in-house”.

Nyligen föreslog regeringen att flygskatten ska avskaffas helt. Det var överraskande eftersom remissen bara föreslagit en halvering. Flygskatten är 76:- per inrikesresa, högre för att åka utomlands, och den har lett till stora utsläppsminskningar sedan den infördes för sex år.1 Skatten har stort stöd i allmänheten, men flygbolagen har aldrig accepterat den. Nu skryter Transportföretagens två topp-lobbyister i PR-branschens husorgan Dagens Opinion om sitt lobbande för att påverka regeringen.2

Statsministern fick en flygtur

Lobbyisterna lyfter särskilt fram att de fick med statsminister Ulf Kristersson på en provtur i ett elplan för “att som första regeringschef i världen att åka elflyg i Almedalen”. De berättar inte vad som sades på resan, men troligtvis försökte de få honom att tro att elflyget är ett realistiskt sätt att minska utsläppen.

När regeringen höll pressträff om förslaget upprepade partiledaren Johan Pehrson (L) flera gånger att “elflyget ligger runt hörnet”. Det är ett påstående som kommer någonstans ifrån innan det hamnade i regeringens talepunkter. Men det är inte sant. Även om elflyget kommit så långt att det duger för ett lobbyjippo i Almedalen så är det enligt regeringens egna handlingsplan mycket långt kvar tills det är kommersiellt användbart och kan minska utsläppen.3

Falska argument

Det är inte det enda tvivelaktiga påståendet i kampanjen mot flygskatten. Transportföretagen påstår också att flygskatten inte behövs längre eftersom EU skärper reglerna för utsläppshandel. Men det gäller bara flyget inom EES-länderna och utsläppshandeln tar ingen hänsyn till att utsläpp högt upp gör mer skada på klimatet, den så kallade höghöjseffekten. Som till exempel Chalmers konstaterar i sitt remissvar så behövs det mer åtgärder för att minska flygets utsläpp.4

Transportföretagen stora argument är att de låtsas som att flygets utsläpp snart kommer att lösa sig självt genom ny teknik, som elflyg och biobränsle. Men det är inte heller sant. Det finns bara en begränsad yta som kan användas för att odla biobränslen, och den nya tekniken ligger decennier i framtiden.

Flyglobbyisterna trycker också hårt på att flygskatten inte varit öronmärkt för miljöarbete. Det kan låta som en relevant synpunkt för de som inte är experter. Men det är helt normalt. Skattesystemet bygger på principen att pengar inte ska öronmärkas utom i undantagsfall. Statsbudgeten är redan tillräckligt komplicerad som det är.

Riggad remissrunda

När regeringen skickade ut förslaget att halvera flygskatten i våras så hade de valt ut remissinstanserna med omsorg. De frågade bara två miljöorganisationer men skickade remissen till tolv organisationer inom flygbranschen och näringslivet.5 

Chalmers Tekniska Högskola inleder sitt – mycket kritiska – remissvar med att fråga varför de andra universiteten inte var remissinstanser:  “Förvånande nog har inga av de andra universitet tillfrågats”. 6Kanske för att regeringen visste att de inte skulle gilla svaren.

Förutom regeringens skeva urval fick flyglobbyisterna stöd av en massa organisationer som skickade in remisser på “eget initiativ”. Som Finnair, Sunclass Airlines och Skattebetalarnas förening.

Remissinstanser som Naturvårdsverket, Naturskyddsföreningen och SMHI var kritiska till att sänka flygskatten men blev överröstade. 

Tendentiösa tolkningar

När remissvaren kommit in gjorde Transportföretagens lobbyister sin egen tendentiösa tolkning. Det kortfattade svaret “Skatteverket har inga invändningar mot att förslaget genomförs” beskrivs till exempel som ett starkt stöd. När Energimyndigheten skriver att flygskatten ska vara kvar på utomeuropeiska flygningar så beskriver Transportföretagens lobbyister det som att flygskatten ska tas bort eller halveras!7

Med dessa metoder kom lobbyisterna fram att “sju av tio” remissinstanser var positiva till förslaget. Det budskapet pumpade de sedan ut med på nätet.8 Och nu har regeringen och SD gått ut med det ännu mer långtgående förslaget att avskaffa flygskatten helt.

Hur lobbade Transportföretagen på regeringen?

“-Jag och mina medarbetare har träffat politiker och opinionsbildare för att skapa opinion för ett avskaffande av flygskatten. Vi har arbetat intensivt genom att bland annat anordna seminarier, tagit fram rapporter och en flygstrategi som samlade branschen”, säger Tina Thorsell i Dagens Opinion.9

Kampanjen har bedrivits genom en kampanjsida, på sociala medier, och en mängd debattartiklar.

”– Vi har använt oss av flera olika kanaler, både i riks-, bransch-, och lokalpress men också på sociala medier som exempelvis Linkedin”, säger Niclas Thorselius.10

Det är intressant att han lyfter fram Linkedin. Normala människor använder bara Linkedin när de söker jobb, men det är kanske användbart om man vill påverka beslutsfattare.

Vilka är lobbyisterna?

Det är lätt att förstå att lobbyisternas stolthet. Deras arbetsgivare kommer att tjäna en massa pengar på att flygskatten försvinner. Det ger ökade utsläpp, och driver på klimatkrisen, men det är också en professionell triumf. Och de gjorde det själva – säger de – utan att anlita någon lobbyfirma. Så vilka är då lobbyisterna som genom sitt skickliga spel gjort klimathotet ännu ett snäpp svårare att lösa?

Samhällspolitiska chefen Tina Thorsell är en lobbyistveteran. Innan hon började på Transportföretagen har hon varit topplobbyist på flera organisationer, bland annat Svensk Handel.11 Hon fick sin skolning under sju år på lobbyfirman Springtime, där en av hennes chefer var Birgitta Ed, som är gift med statsminister Ulf Kristersson.

Kommunikationschefen Niclas Thorselius är jämförelsevis en nykomling i lobbybranschen. Men som många lobbyister kommer han från politiken. Har varit pressekreterare åt Kristdemokraterna, bland annat åt ministern Maria Larsson. Han har också varit kommunikationansvarig på Region Stockholm.12

På sitt CV lyfter Thorselius också att han var presschef på Svenskt Näringslivs Eurofakta under EMU-folkomröstningen. Han var alltså en av de ansvariga för den kanske mest misslyckade lögnkampanjen i svensk politisk historia. Kampanjen var så ohederlig att Ja-sidans ledande nationalekonomen Lars Calmfors slog näven i bordet på DN-debatt och använda ord som “falska löften”, “missvisande”, “hemsnickrade beräkningar” och “grovt tankefel” och säga att han skulle rösta ja, inte på grund av utan trots ja-sidans argument.13 Det är visserligen ett tag sedan. Men när Transportföretagen handskas vårdslöst med fakta så är det alltså inte första gången för Thorselius del.

Flygskatten visar varför vi behöver ett lobbyregister

Förslaget om att avskaffa flygskatten är kontroversiellt. Det finns ett starkt folkligt stöd för att minska flygets utsläpp. Enligt SOM-undersökningen vill 57 procent av svenska folket vill till och med förbjuda flygresor där destinationen kan nås inom tre timmar med tåg.14 Klimatgranskarens namninsamling för att rädda flygskatten har redan samlat in 23 000 namn. Riksdagen har inte röstat än, men det troliga är att de lyssnar mer på lobbyisterna än opinionen.

Flygskatten är ett utmärkt exempel hur ett välorganiserat särintresse med ekonomiska muskler kan driva igenom ett beslut genom skicklig lobbying.

Sverige behöver ett riktigt lobbyregister så att det blir svårare för lobbyister att köra över allmänintresset. Skriv på namninsamlingen!

Noter

  1. https://skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/punktskatter/flygskatt.4.41f1c61d16193087d7f1239.html ↩︎
  2. https://dagensopinion.se/veckans-brief/artikel/sa-lobbade-transportforetagen-bort-flygskatten/ ↩︎
  3. https://klimatgranskaren.se/grova-faktafelet-om-elflyg-avslojas-av-egna-underlaget/ ↩︎
  4. https://www.regeringen.se/contentassets/2987dca28eba449884cd84daf98f9110/chalmers-tekniska-hogskola.pdf ↩︎
  5. https://www.regeringen.se/remisser/2024/04/remiss-av-promemorian-sankt-flygskatt/ ↩︎
  6. https://www.regeringen.se/contentassets/2987dca28eba449884cd84daf98f9110/chalmers-tekniska-hogskola.pdf ↩︎
  7. Energimyndighetens nyanserade svar; https://www.regeringen.se/contentassets/2987dca28eba449884cd84daf98f9110/statens-energimyndighet.pdf, Lobbyisternas kreativa tolkning https://www.barometern.se/insandare/sju-av-tio-remissinstanser-forordar-sankt-eller-avskaffad-flygskatt/ ↩︎
  8. https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=15985, https://www.barometern.se/insandare/sju-av-tio-remissinstanser-forordar-sankt-eller-avskaffad-flygskatt/ ↩︎
  9. https://dagensopinion.se/veckans-brief/artikel/sa-lobbade-transportforetagen-bort-flygskatten/ ↩︎
  10. https://dagensopinion.se/veckans-brief/artikel/sa-lobbade-transportforetagen-bort-flygskatten/ ↩︎
  11. https://www.linkedin.com/in/tina-thorsell-b92341177/details/experience/ ↩︎
  12. https://www.linkedin.com/in/niclas-thorselius-7a569b26/details/experience/ ↩︎
  13. https://www.dn.se/arkiv/debatt/falska-loften-om-okad-sysselsattning-lars-calmfors-forklarar-varfor-han-rostar-ja-till-emu-trots/ ↩︎
  14. https://www.gu.se/sites/default/files/2023-08/33.%20F%C3%B6rtroende%20f%C3%B6r%20och%20k%C3%A4nnedom%20om%20Klimatpolitiska%20r%C3%A5det%20och%20milj%C3%B6attityder%202022.pdf ↩︎

Stöd Klägget i 3 enkla steg:

  • 1. Prenumerera på nyhetsbrevet

  • 2. Dela denna artikel

  • 3. Följ klägget i sociala medier

Publicerad september 18, 2024.

Uppdaterad september 19, 2024.