Brommanedläggning: lobbyist ledsen!
Sverige är ett konstigt land, och PR-världen är ännu konstigare. Tidningen Resumé som är branschtidningen för reklam och PR rapporterar om Brommas nedläggning med rubriken: “PR-profilen lobbade för Bromma flygplats – sörjer nedläggningen”. Det handlar naturligtvis om Niklas Nordström.
I tisdags blev det klart att flygbolaget BRA kommer att flytta trafiken från Bromma till Arlanda i december. Flygtrafiken har minskat sedan pandemin och lönsamheten är för dålig. Det är oklart om den minskade trafiken beror på att människor flyger mindre av miljöskäl, eller på att företagen lärt sig använda Zoom. Det kan vara båda.
I vilket fall som helst så innebär detta att Bromma flygplats förlorar 90 procent av den nuvarande trafiken och med all sannolikhet kommer att stänga inom kort.
Till och med det flygvänliga oppositionsborgarrådet i Stockholm Christofer Fjellner (M) låter uppgiven i sina kommentarer till SVT.1 Det är med andra ord kört för flygplatsen.
Det här är en stor nyhet för stockholmare och människor som flyger ofta. Och för de omkring 800 människor som idag har sin sysselsättning genom Bromma. Förhoppningsvis kommer nedläggningen leda till minskade utsläpp från flyget, och det kommer definitivt leda till minskade bullerproblem för människorna som bor i närheten. Med tiden kan det byggas ett stort antal nya bostäder på området som kan minska bostadsbristen i Stockholm. Miljörörelsen har skäl att vara glad.
Men flyglobbyn är ledsen.
Bromma är ”enorm konkurrensfördel” för lobbybranschen
Tidningen Resumé har intervjuat topplobbyisten Niklas Nordström, som har varit ordförande för Svenskt Flyg.2 Han är annars mest känd som SSU-ordföranden som aldrig fick bli minister, efter han avslöjats med att ta betalt av Svenskt Näringsliv för att påverka socialdemokraternas interndebatt i den så kallade Primeskandalen.3 Nordström tror att näringslivet drabbas hårt av att Bromma läggs ner.
“– Att lägga ned en fungerande flygplats tycker jag är ett väldigt stort steg. Och det är ju oåterkalleligt, det går inte att återskapa en flygplats så nära huvudstaden igen, säger han.
– Det är enorm konkurrensfördel att ha en flygplats så nära huvudstaden för alla yrkeskategorier, inklusive vår bransch,” säger Niklas Nordström.4
Okej.
Flyglobbyisten Nordström hävdar alltså att det är en “enorm konkurrensfördel” för företag som till exempel lobbyfirmor att ha en flygplats som ligger lite närmare stan. Flygbussen till Bromma tar ungefär lika lång tid som Arlanda Express. Förutom om du bor i ett villaområde i just Bromma där delar av den ekonomiska eliten bor så går det på ett ut.
Hur många företag väljer att göra affärer i Oslo eller Helsingfors istället för Stockholm för att det kostar 240 spänn extra att ta tåget från Arlanda jämfört med Bromma Flygbuss? Gissningsvis exakt noll. Det är dyrare än vad det borde vara, men i affärsvärlden är det småpengar.5
Bromma-lobbyn har inga argument
En sak jag märkte när jag skrev om flyglobbyns kampanj mot flygskatten igår är att den som saknar bra argument kan alltid hänvisa till konkurrenskraften. Risken att någon synar bluffen är liten.
Tidningen Resumé inser naturligtvis att Nordström pratar i nattmössan när han påstår att Bromma är en ”enorm konkurrensfördel” för Stockholms lobbyister. Men istället för att skriva ut det rakt ut publicerar de bara priser och restider i en faktaruta så att läsaren kan dra sina egna slutsatser.
Är det så att de respekterar att flyglobbyisten Nordström har sorg över sin flygplats? Mycket finkänsligt av dem.
Noter
- https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bra-borjar-flyga-at-sas ↩︎
- https://www.resume.se/kommunikation/pr/pr-profilen-lobbade-for-bromma-flygplats-sorjer-nedlaggningen/ ↩︎
- https://www.aftonbladet.se/kultur/a/WL69kk/en-trojansk-hast-i-arbetarrorelsen ↩︎
- https://www.resume.se/kommunikation/pr/pr-profilen-lobbade-for-bromma-flygplats-sorjer-nedlaggningen/ ↩︎
- https://www.etc.se/inrikes/arlanda-express-dyrt-fiasko-skattebetalarna, https://www.dn.se/sthlm/handelskammaren-kop-tillbaka-arlandabanan/ ↩︎