Stort stöd för lobbyregister

Stark majoritet för öppnare lobbyism 64 % vs 2 %

En ny mätning från Novus visar att det finns ett mycket starkt stöd i allmänheten för ett lobbyregister. Hela 64 % av de tillfrågade tycker det är viktigt med transparens i lobbyingprocesser. Endast 2 % anser att det är oviktigt.

I fredags presenterades en opinionsmätning från Novus på Frihamnsdagarna i Göteborg om vad människor anser om lobbyregister. Undersökningen var beställd av branschorganisationen Svensk PR, som har en minst sagt ljummen inställning till förslaget. Det är möjligt att resultatet inte blev vad de hoppades.

Överväldigande majoritet för öppenhet om lobbyism

Enligt mätningen anser 64 % av svenskarna att det är viktigt med transparens i lobbyingprocesser. Av. dessa ansåg hela 46 procentenheter att det är mycket viktigt, och 17 säger att det är ganska viktigt. Endast 1 procent svarade att det är ganska oviktigt, och ytterligare 1 % svarade att det är mycket oviktigt.

30 procent svarade “Vet ej”. Men frågan om hur vi ska kontrollera lobbyismen har inte varit särskilt uppmärksammad i media. Enligt Novus expert Hjalmar Strid som presenterade undersökningen är det troligt att om de som svarat “vet ej” sätta sig in i frågan så skulle deras åsikter fördela sig ungefär som de övriga.

Det här är en anmärkningsvärt stor majoritet. 64 % mot 2 % är extremt ojämna siffror. För oss på granskningsinstitutet Klägget som arbetar för skärpta lobbyregler så är det här glädjande.

Minska risken för korruption

Undersökningen visar också att 57 % av de svarande tror att ett offentligt lobbyregister skulle bidra till att minska risken för korruption och otillbörlig påverkan inom politiken. Endast 7 % svarar nej.

Och hela 53 % av de svarande anser att ett obligatoriskt lobbyregister skulle öka deras förtroende för beslutsfattare och den politiska processen. 11 % svarar dock nej på den frågan. Vilket dock inte betyder att de är emot förslaget.

Det människor säger att de vill att lobbyregistret ska innehålla är framförallt syftet med lobbyn (62 %), vilka politiker eller tjänstemän som har kontaktas (60 %), och namnet på lobbyist/företag (58 %). Det finns även starkt stöd för att registret ska innehålla hur mycket pengar som spenderats på lobbying (53 %) och finansiär (52 %).

Undersökningen genomfördes 16-21 augusti, och omfattade 1084 personer.

Lobbyregister är vanliga i demokratiska länder

Lobbyregister finns redan i USA, Kanada, EU, Tyskland, Storbritannien med flera länder. Europarådets antikorruptionsgrupp GRECO har rekommenderat Sverige att införa ett lobbyregister.1 Finland har nyligen gjort det.

Just nu sitter det en parlamentarisk utredning ledd av juristen Mats Melin som utreder ett införande av ett svenskt lobbyregister och hur det skulle kunna se ut. Vi rapporterade från det fullsatta seminarie ledamöter i utredningen anordnade i riksdagen i våras.

Med tanke på den starka opinionen vore det anmärkningsvärt om utredningen inte föreslår ett lobbyregister.

Dags för ett svenskt lobbyregister!

På granskningsinstitutet Klägget är vi starka förespråkare för ett lobbyregister. Det skulle synliggöra lobbyismen och gör det enklare att granska vilka som försöker påverka politiken.

Det stora problemet med lobbyismen är att det snedvrider politiken så att ekonomiskt starka intressen som till exempel friskolekoncerner och fossilföretag som råd med många lobbyister kan köpa sig inflytande till skada för allmänintresset.

Ett lobbyregister är ingen silverkula, men det kan jämna ut spelplanen mellan de som har mycket pengar och de som har bra argument.

Skriv under namninsamlingen för att skärpa lobbyreglerna!

Noter

  1. Rekommendation, och konstaterande att Sverige inte genomfört den än:https://rm.coe.int/fifth-evaluation-round-preventing-corruption-and-promoting-integrity-i/1680ad4732, https://rm.coe.int/fifth-evaluation-round-preventing-corruption-and-promoting-integrity-i/1680943be3 ↩︎

Stöd Klägget i 3 enkla steg:

  • 1. Prenumerera på nyhetsbrevet

  • 2. Dela denna artikel

  • 3. Följ klägget i sociala medier

Publicerad september 4, 2024.

Uppdaterad september 5, 2024.