EU:s opinionsmätning är manipulerad

Eurobarometerns logotyp, stämplad med ordet FEJK.

Inför valet talade EU:s egen mätning Eurobarometer om ett valdeltagande på 81%, men i verkligheten blev det bara 53%. Och det är inte det enda resultatet som är uppseendeväckande konstigt.

EU-kommissionen använder sig nämligen av den klassiska lobbymetoden att manipulera opinionsmätningar med vinklade frågor för få folk och politiker att tro att deras förslag har större stöd än vad de har i verkligheten.

Själva undersökningen utförs av det transnationella företaget Verian. Till skillnad från många andra opinionsinstitut är de inte direkt kopplade till en lobbyfirma, men de är ändå en del av en påverkansindustri som utför vinklade mätningar.

Max Andersson avslöjar hur Eurobarometern får fram sina manipulerade resultat i Dagens ETC. Artikeln är inte skriven som en del av Klägget, men vi tror att många läsare är intresserade ändå.

Läs mer: EU:s opionsmätning är fejk

Stöd Klägget i 3 enkla steg:

  • 1. Prenumerera på nyhetsbrevet

  • 2. Dela denna artikel

  • 3. Följ klägget i sociala medier

Publicerad 1 månad sedan.

Uppdaterad 1 månad sedan.