Köpte Jan Emanuel fejkad opinionsmätning från lobbyfirma?

Folklistan fejkar opinionsmätning

Har Jan Emanuel köpt en fejkad opinionsmätning av en kläggfirma som kraftigt överdriver stödet för hans nya parti Folklistan? Jodå, det är precis vad han gjort.

Lobbyfirmor älskar att äga mätinstitut

När seriösa opinionsinstitut frågar väljarna vad de ska rösta på hamnar Jan Emanuel och Sara Skyttedals nya parti Folklistan så lågt att de inte redovisas. Enligt uppgift ligger de någonstans kring 0,5 – 1 %.1

Men enligt en ny mätning ligger de på otroliga 8,36 %! Mätningen är beställd av Folklistan, och den kommer från företaget Axiom Insights, som är systerföretag till den stora lobbyfirman Hallvarsson och Halvarsson.2 Det är vanligt att lobbyfirmor har egna opinionsmätare som kan ställa frågor som ger användbara svar. Prime har till exempel United Minds, och moderata lobbyfirman Kreab hänger ihop med Demoskop.3

Hursomhelst, 8,36 % är överraskande högt. Kan det vara sant? Eller är det bara fejk?

Det är fejk

När man tittar på hur stort avtryck Folklistan gör på sociala media ser man tydligt att deras stöd är mycket svagare än så. På partiets officiella Twitterkonto har flera av de senaste posterna mellan 0 och 3 gillanden. 4 Det kontot ger kanske en orättvis bild, så vi har även tittat på andra konton som når ut bättre. På Skyttedals eget konto har nyheten om den fantastiska mätningen nått ut med 49 400 visningar, men bara samlat 74 gillanden.5 Ouch!

Vi har även kollat på Jan Emanuels konton, men inte heller där kan man se något spår av en svällande väljaropinion. Partiets väljare finns uppenbarligen inte på Twitter. Det är nästan lika illa på Facebook. De når ut något bättre på Instagram där Jan Emanuel är stor och partiets konto har hela 3 800 följare.6 Men även där kan en bra post på partikontot få mindre än hundra gillanden.

Sociala media är visserligen inte verkligheten, men Folklistan är uppenbarligen inte ett parti på väg att krossa 4 %-spärren. De är inte ens lika framgångsrika på Instagram som krispartiet Liberalerna som ser ut att åka ut. De lyckas bara aningen bättre än 0,1 %-partiet Medborgerlig Samling.7

Men hur är det fejk?

Så hur är det möjligt att de fått sånt stöd i opinionsmätningen?

Jo, istället för ställa frågan på vanligt sätt och låta människor välja mellan flera olika partier har Folklistan skrivit en helt egen fråga som sätter partiet i centrum:

Frågan lyder: “Vad stämmer bäst in med din bild av det nya partiet, Folklistan startat av Jan Emanuel Johansson och Sara Skyttedal som ställer upp i EU-valet i år?”8

När man ställer frågan på det här sättet är Folklistan det enda partiet. Siffrorna blir kraftigt uppblåsta jämfört med hur det skulle se ut i ett riktigt val. Alla som kan något om opinionsmätning vet att det här inte är seriöst.

Folklistan och deras opinionsmätare har fått hård och rättvis kritik av opinionsinstitutet Novus chef Torbjörn Sjöström.9 Och Folklistan svarade med att låta sin presschef bemöta kritiken med ett föga övertygande personangrepp.10 Det är troligt att de ligger lite bättre till i verkligheten än hur det ser ut i mätningar där de inte ens är ett svarsalternativ, men de är långt från 4 procent.

Folklistans fejkade opinionsmätning är intressant. Det är ett ovanligt tydligt exempel på hur PR-firmor och lobbybyråer ställer vinklade frågor i syfte att påverka opinionen.

Noter

  1. https://novus.se/valjarbarometer-arkiv/2024-05-novus-eu-valjarbarometer/ ↩︎
  2. https://dagensopinion.se/artikel/novus-sagar-axioms-undersokning-for-folklistan/ ↩︎
  3. https://www.resume.se/kommunikation/pr/vi-har-varit-forlovade-i-25-ar/ ↩︎
  4. https://x.com/Folklistan2024 ↩︎
  5. https://x.com/skyttedal/status/1789923956276826365 ↩︎
  6. https://www.instagram.com/folklistan/ ↩︎
  7. https://www.instagram.com/medborgerligsamling/ ↩︎
  8. https://x.com/skyttedal/status/1789930063472816317/photo/1 ↩︎
  9. https://dagensopinion.se/artikel/novus-sagar-axioms-undersokning-for-folklistan/ ↩︎
  10. https://dagensopinion.se/artikel/folklistan-gar-till-motattack-mot-novus/ ↩︎

Stöd Klägget i 3 enkla steg:

  • 1. Prenumerera på nyhetsbrevet

  • 2. Dela denna artikel

  • 3. Följ klägget i sociala medier

Publicerad 3 veckor sedan.