Fd Timbrochef med hemliga kunder gör Nato-kampanj
Nu när de auktoritära regimerna i Turkiet och Ungern till slut har gått med på att släppa in Sverige i NATO så ska medborgarna informeras om vad det innebär och övertygas om att det är bra. MSB har gett uppdraget att utforma propagandakampanjen till lobbyjätten Gullers som arbetar med hemliga kunder.
En uppenbar propagandakampanj
Enligt regeringens uppdrag till myndigheten handlar det om “en folkbildande informationsinsats för att öka kunskapen hos allmänheten om Nato och Sveriges roll inom alliansen. Denna insats bör vara bredare utformad och kan pågå under en längre period efter Sveriges Nato-anslutning. Informationsinsatsen bör belysa de värderingar alliansen bygger på, hur Sverige kan bidra till alliansen samt hur ett medlemskap bidrar till försvaret av Sverige.” 1
På regeringens presskonferens den 14:e mars påstod ministern Carl Oscar Bohlin att det bara är en informationskampanj, men av uppdraget är det uppenbart att det också är propaganda för att övertyga medborgarna om att NATO-beslutet var rätt.
Kampanjen ska svara på människors frågor om NATO. När det gäller frågor som “Kommer kärnvapen att placeras i Sverige?” eller “Kommer färdigutbildade svenska värnpliktiga tvingas strida utomlands?” så finns det dock än så länge inga tydliga politiska beslut.
“Det är klart att det finns detaljer som ännu inte har fått sitt fullt ut detaljerade svar,” som Carl Oscar Bohlin sade på presskonferensen. 2
Ungdomen ska övertygas på nätet. Kanske på TikTok.
Kampanjen innehåller även en särskild satsning på ungdomar, som bland annat ska drivas på sociala medier och i skolan. Det handlar bland annat om att påverka blivande värnpliktiga.
“– Ett Natomedlemskap har vi inte haft på schemat i skolan och när man är mellan 16 och 25 år har man ett antal val framför sig, till exempel kring värnplikten. Då är det bra att veta “vad betyder Nato och vad betyder det inte”, sade MSB:s generaldirektör Charlotte Petri Gornitzka. 3
MSB har fortfarande inte bestämt sig för om de ska köra kampanjen på TikTok, som används av många ungdomar, men har fått kritik för att det kontrolleras av den kinesiska diktaturen. EU-kommissionen har till exempel förbjudit sina anställda att ha TikTok på sina jobbmobiler på grund av att det är en säkerhetsrisk. 4 Nåja, vi får hoppas att NATO-kampanjen inte köper annonser på Russia Today i alla fall.
Det finns säkert fördelar och nackdelar med att vara med i Nato, men den diskussionen ligger utanför granskningsinstitutet Kläggets uppdrag. Men regeringen skönmålar och anlitar en lobbyfirma för att göra det åt dem. Informationskampanjen ska tala om “de värderingar alliansen bygger på” men den kommer sannolikt inte berätta att Nato historiskt har innehållit blodbesudlade diktaturer som Grekland, Turkiet och Portugal som torterat oppositionella och ägnat sig åt massmord.
Man kan inte heller räkna med att kampanjen kommer att ta upp frågan om man kan lita på att Natos säkerhetsgarantier gäller i ett skarpt läge. Natos artikel 5 har aldrig prövats när det verkligen gäller, och Republikanernas presidentkandidat Donald Trump har nyligen sagt att han skulle uppmana Putin att attackera Natoländer som inte lägger tillräckligt med pengar på sitt försvar. 5
En informationskampanj behöver innehålla saklig information om problemen om den ska vara annat än propaganda utförd av en lobbybyrå.
Varför gör inte myndigheten informationskampanjen själva?
Den statliga myndigheten MSB har av någon anledning valt att inte använda sina egna kommunikatörer för att ta fram kampanjen. Varför? Ingen vet. Det är som att det är en naturlag att statliga myndigheter anlitar kläggbolag som den stora lobby- och PR-firman Gullers Grupp. 6
På sin hemsida så skryter Gullers om att de avreglerade apoteksmarknaden och att “inför valet 1998 satte vi och Lärarnas Riksförbund skolan på den politiska dagordningen för första gången på decennier.” 7 De har inte många tunga ex-politiker i personalen just nu, men de har haft en liberal partisekreterare och på lönelistan hittar vi en av Annie Lööfs gamla pressekreterare. Tyngdpunkten verkar ligga mer åt PR-hållet.
Gullers hemsida innehåller ovanligt mycket floskler. De hävdar att de är “en partner för samhällsaktörer som vill nå resultat”, “riggade för nyfikenhet och nytänkande” och att “det som förenar oss alla är ett genuint intresse för samhällsfrågor.”
Ex-republikan och före detta Timbrochef från USA ska övertyga svenska folket om Natos förträfflighet
Enligt tidningen Resumé kommer Gullers Nato-kampanj ledas av “seniorkonsulten” Billy McCormac, som har bakgrund på bland annat JKL, Prime, Miltton samt American Chamber of Commerce in Sweden.
McCormac har en också bakgrund i det republikanska partiet i USA. 8 Han bytte till Demokraterna först i samband med valet av Donald Trump. 9 Han hade inga problem med invasionen av Irak. Sist men inte minst jobbade McCormac som kommunikationschef för Timbro som i årtionden lobbat för att Sverige ska gå med i Nato. Nu belönas han för det idoga arbetet med att få leda en statlig propagandakampanj.
Noter
- https://www.msb.se/contentassets/a7b7c415d5cb411da2a38f549c0e7dfd/regeringsuppdrag-nato-information.pdf ↩︎
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vevQbm/digital-informationskampanj-om-nato-lanseras ↩︎
- https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-informationskampanj-msb-ska-hoja-var-kunskap-om-nato ↩︎
- https://www.tn.se/article/26279/inget-tiktok-for-eu-kommissionens-anstallda/ ↩︎
- https://www.bbc.com/news/world-us-canada-68266447 ↩︎
- https://www.resume.se/affarer/byraer/gullers-grupp-bakom-stor-informationskampanj-om-nato/ ↩︎
- https://gullers.se/om-oss/ ↩︎
- https://www.resume.se/kommunikation/pr/republikan-ska-hjalpa-westling/ ↩︎
- https://dagensopinion.se/artikel/donald-trump-fick-billy-mccormac-att-byta-parti/ ↩︎